Σαν Σημερα: Προσωπα

"Το 80% της επιτυχίας είναι να κάνεις φιγούρα"

Ο μεγάλος όγκος των έργων και το εκφραστικό ύφος του Γούντι Άλεν τον κατέστησαν έναν από τους πιο διάσημους και δημιουργικούς παραγωγούς ταινιών της σύγχρονης εποχής. Σαν σήμερα γεννήθηκε ο διάσημος σκηνοθέτης.

 

 Γεννημένος την 1η Δεκεμβρίου του 1935 στο Μπρούκλιν, της Νέας Υόρκης, ο Γούντι Άλεν, είναι ένας ακούραστος σκηνοθέτης που κάθε χρόνο, πιστός στο ραντεβού του με το κοινό, μας παρουσιάζει και από μία νέα δημιουργία του.Μία πραγματικά αξιοζήλευτη φιλμογραφία, έχοντας συνεργαστεί με τους κορυφαίους ηθοποιούς της εποχής του, ο Αμερικανός σκηνοθέτης κατέχει μία ιδιαίτερη θέση στην σύγχρονη κινηματογραφική ιστορία.

 

Αφήνοντας στην άκρη τα γεγονότα που ταλανίζουν την προσωπική του ζωή, στο σημερινό μας αφιέρωμα επικεντρωνόμαστε στο έργο του και στη συμβολή του στον χώρο της έβδομης τέχνης.


 

 

Ο Γούντι Άλεν, αφού εργάστηκε αρχικά ως stand up κωμικός, το 1965 έγραψε το πρώτο του κινηματογραφικό σενάριο "What’s new Pussycat" και την επόμενη χρονιά γύρισε την πρώτη του ταινία με τίτλο "What’s Up, Tiger Lily?" Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός και μουσικός - τα τελευταία χρόνια κάνει live performances με μια τζαζ μπάντα - o Γούντι Άλεν είναι ένας από τους πιο παραγωγικούς δημιουργούς της εποχής μας με περισσότερες από 50 ταινίες στο ενεργητικό του. Ταινίες, τις οποίες σκηνοθετεί, γράφει το σενάριο και συχνά πυκνά περνά και μπροστά από την κάμερα, πρωταγωνιστώντας.


Αναφέρουμε χαρακτηριστικά μία επιλεκτική φιλμογραφία του:


•    Πάρε Τα Λεφτά Και Τρέχα (1969)
•    Τα Πάντα Γύρω Από Το Σεξ (1972)
•    Νευρικός Εραστής (1977)
•    Ζωντανές Αναμνήσεις (1980)
•    Ο Ατσίδας Του Μπρόντγουεϊ (1982)
•    Το Πορφυρό Ρόδο Του Καΐρου (1985)
•    H Χάνα Και Οι Αδελφές Της (1986)
•    Μέρες Ραδιοφώνου (1987)
•    Μια Άλλη Γυναίκα (1988)
•    Ιστορίες Της Νέας Υόρκης (1989)
•    Άλις: Άπιστη ή Απατημένη; (1990)
•    Μυστηριώδεις Φόνοι Στο Μανχάταν (1993)
•    Ακαταμάχητη Αφροδίτη (1995)
•    Όλοι Λένε Σ’ Αγαπώ (1996)
•    Συμφωνίες Και Ασυμφωνίες (1999)
•    Η Κατάρα Του Πράσινου Σκορπιού (2001)
•    Παίζοντας Στα Τυφλά (2002)
•    Μelinda & Melinda (2004)
•    Match Point (2005)
•    Cassandra’s Dream (2007)
•    Vicky Cristina Barcelona (2008)
•    Whatever Works (2009)
•    You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010)
•    Midnight in Paris (2011)
•    To Rome with Love (2012)
•    Θλιμμένη Τζάσμιν (2013)
•    Μαγεία στο Σεληνόφως (2014)




Οι δέκα καλύτερες ταινίες του σκηνοθέτη.


Sleeper (1973)
Το φουτουριστικό, επιστημονικής φαντασίας, Sleeper, πραγματεύεται την ιστορία και τις περιπέτειες του Μάιλς Μονρό, ιδιοκτήτη καταστήματος με οργανικά προϊόντα. Η εξέλιξη μιας επέμβασης ρουτίνας είναι αρνητική και η οικογένειά του τον καταψύχει, έτσι ώστε να διατηρηθεί στη ζωή. Ο Μάιλς ξυπνά μετά από 200 χρόνια και βρίσκεται αντιμέτωπος με έναν εντελώς άγνωστο και διαφορετικό κόσμο. Αναγκάζεται να μεταμφιεστεί σε ρομπότ και ερωτεύεται μια νεαρή κοπέλα (Νταιάν Κίτον) όταν πηγαίνει ως υπηρέτης στο σπίτι της. Η βρετανική Guardian έχει χαρακτηρίσει την ταινία ως ιδανική για "άφθονες στιγμές γέλιου".


Midinight in Paris (2011)
Ο Γκιλ, σεναριογράφος, φτάνει στο Παρίσι με την αρραβωνιαστικιά του και δυο διαφορετικοί άνθρωποι ξεδιπλώνονται. Εκείνος αυθόρμητος και ρομαντικός, εκείνη λογική. Κάποια στιγμή, ο Γκιλ θα αισθανθεί ότι "πνίγεται" από τη ζωή που τον περιμένει και βγαίνει μια νυχτερινή βόλτα στους δρόμους της Πόλης του Φωτός. Μόλις, όμως, οι καμπάνες χτυπήσουν μεσάνυχτα, κάτι μαγικό θα συμβεί. "Πλοκή με φαντασία, καλό χιούμορ και με ηθοποιούς που ξεπέρασαν τον εαυτό τους ερμηνευτικά", αναφέρει η Guardian.


Stardust Memories (1980)
Καθισμένος σε ένα τρένο, ο Σάντι Μπέιτς, κινηματογραφιστής, κάνει μια αναδρομή στη ζωή του και στους έρωτες που την στιγμάτισαν, έρωτες που αποτέλεσαν έμπνευση για τις ταινίες του. Αν και η ταινία δεν έλαβε θερμή αποδοχή από τους κριτικούς αρχικά, στη συνέχεια, ωστόσο, συμφώνησαν ότι πρόκειται για ταινία με τις "ανώτερες δυνάμεις του Άλεν".


Love and Death (Ο ειρηνοποιός, 1975)
Ένας νευρωτικός στρατιώτης στην τσαρική Ρωσία, ερωτεύεται τη μακρινή εξαδέλφη του, αναδεικνύεται κατά λάθος σε ήρωα και εμπλέκονται μαζί στο σχέδιο δολοφονίας του Ναπολέοντα. Τα πρώτα πέντε λεπτά περιέχουν κάποιες από τις πιο επιτυχημένες κωμικές στιγμές που έγραψε ποτέ ο σκηνοθέτης, ενώ η Νταιάν Κίτον δίνει "ρεσιτάλ κωμικής ερμηνείας".


Take the money and run (Ζητείται εγκέφαλος για ληστεία, 1969)
Κωμική περιπέτεια, όπου ένας μικροαπατεώνας, ο Βέρτζιλ Στάρκουελ, επιχειρεί να διαπράξει ληστείες τραπεζών, συλλαμβάνεται, δραπετεύει, ώσπου γνωρίζει τη γυναίκα της ζωής του, συνεχίζοντας, ωστόσο, να ζει όπως παλιά.


Broadway Danny Rose (1984)
Ο Ντάνι Ρόουζ, καλλιτεχνικός ατζέντης, που συνήθως αναλαμβάνει όχι πολλά υποσχόμενους καλλιτέχνες, γνωρίζει την απρόσμενη επιτυχία όταν εκπροσωπεί μια "ξεπεσμένη" τραγουδίστρια. Ωστόσο, η επιτυχία έχει και τα απροσδόκητά της, ειδικά όταν ο Ρόουζ καλείται να "καλύψει" τις ερωτικές περιπέτειες της τραγουδίστριας. "Αριστούργημα, ο Γούντι Άλεν και η Μία Φάροου στην καλύτερή τους ερμηνεία ως ντουέτο" αναφέρει η Guardian.


Hannah and her sisters (Η Χάνα και οι αδερφές της, 1986)
Πικρή κωμωδία ηθών, που πραγματεύεται την ιστορία της Χάνα. Ο σύζυγος της Χάνα συνάπτει ερωτεύεται την αδερφή της Λι, ενώ παράλληλα, αναζωπυρώνεται και η σχέση του πρώην συζύγου της με την αδερφή της Χόλι. "Όλα στην ταινία αυτή κυλούν με χρώμα, νοσταλγία και σοφία" αναφέρει η βρετανική Guardian.


Crimes and Misdemeanors (1989)
Δυο ιστορίες ξετυλίγονται παράλληλα. Η μια είναι αυτή ενός γιατρού που προσπαθεί να αποτρέψει την ερωμένη του από το να αποκαλύψει τη σχέση τους στη σύζυγό του. Η δεύτερη αφηγείται τον έρωτα ενός κινηματογραφιστή ντοκιμαντέρ για μια επιτυχημένη γυναίκα της τηλεόρασης. "Η ταινία κάνει τις υπόλοιπες του Άλεν να φαίνονται πιο λίγες" σύμφωνα με κριτικούς της Guardian.


Annie Hall (Νευρικός Εραστής, 1977)
Η ταινία αποτελεί μια κωμική ματιά στη σχέση ενός νεοϋορκέζου συγγραφέα τηλεοπτικών σεναρίων με μια ηθοποιό-τραγουδίστρια.


Manhattan (1979)
Η ζωή του Άιζακ, ενός διαζευγμένου τηλεοπτικού σεναριογράφου, που βγαίνει με μια έφηβη κοπέλα, ενώ ερωτεύεται την ερωμένη του καλύτερού του φίλου, είναι το θέμα που πραγματεύεται η ταινία. Ένας άνθρωπος συμβιβασμένος με μια επιφανειακή δουλειά, χωρίς ιδιαίτερες φιλοδοξίες και παγιδευμένος στις επιλογές στις οποίες τον οδηγεί το ανικανοποίητο του εαυτού του. Η ταινία αναδεικνύει το πώς ο ίδιος ο σκηνοθέτης βλέπει τον εαυτό του, επισημαίνει η Guardian.


Στην πλειοψηφία τους οι ταινίες του Γούντι Άλεν διακρίνονται για το έξυπνο σενάριο τους και τους αξιομνημόνευτους διαλόγους τουςσήμα κατατεθέν του σε όλα αυτά τα χρόνια της πλούσιας καριέρας τους. Στην μακροχρόνια πορεία του, τιμήθηκε με αρκετά βραβεία ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που απασχόλησε την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, όντας υποψήφιος ή νικητής του χρυσού αγαλματιδίου. Συγκεκριμένα:


-    Υποψήφιος 7 φορές για Όσκαρ Σκηνοθεσίας - Κέρδισε για το "Nευρικός Εραστής" το 1977


-   Υποψήφιος 16 φορές για Όσκαρ Σεναρίου - Κέρδισε για τα φιλμ "Νευρικός Εραστής" (1977), "Η Χάνα Και Οι Αδελφές της" (1986) και "Μεσάνυχτα Στο  Παρίσι" (2011)


-   Υποψήφιος 3 φορές για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας - Κέρδισε για το "Nευρικός Εραστής" το 1977 και το 2011 για το "Μεσάνυχτα Στο Παρίσι"


-   Υποψήφιος για το Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία, "Νευρικός Εραστής" το 1977

 


Σε όλη την σκηνοθετική του σταδιοδρομία, ο Γούντι Άλεν έχει δημιουργήσει πολλούς ανεξίτηλους γυναικείους χαρακτήρες, τους οποίους έχουν ενσαρκώσει μερικές από τις μεγαλύτερες σταρ τους Χόλιγουντ, όπως η Νταϊαν Κίτον, η Μία Φάροου, η Τζούντι Ντέιβις, η Κέιτ Μπλάνσετ και πολλές άλλες. Είτε πρωταγωνιστούσαν σε κωμωδίες είτε σε δράματα, είτε σε κάποιο ενδιάμεσο είδος, οι γυναικείοι αυτοί χαρακτήρες έχουν μείνει χαραγμένοι στη μνήμη μας ως κομβικό στοιχείο των ταινιών του.


Αποφθέγματα:


Υπάρχουν δύο ειδών άνθρωποι: οι καλοί και οι κακοί. Οι καλοί κοιμούνται καλύτερα, αλλά οι κακοί φαίνεται ότι περνούν καλύτερα ξύπνιοι.

Δεν μπορείς να αλλάξεις το παρελθόν, αλλά μπορείς να καταστρέψεις το παρόν με το να στενοχωριέσαι για το μέλλον.

Η διαφορά σεξ και έρωτα είναι ότι το σεξ χαλαρώνει την ένταση, ενώ ο έρωτας τη δημιουργεί

Το μυστικό της επιτυχίας; Να είσαι διαφορετικός από τους άλλους

Το 80% της επιτυχίας είναι να κάνεις φιγούρα.

Το σεξ είναι το μόνο πράγμα που σε διασκεδάζει τόσο πολύ χωρίς να γελάς.

Μπορείς να ζήσεις μέχρι τα εκατό, αν απαρνηθείς όλα τα πράγματα που σε κάνουν να θέλεις να ζήσεις μέχρι τα εκατό.

Ο Θεός είναι είτε βάναυσος είτε ανίκανος.

Έχω μια απάντηση. Έχει κανείς καμιά ερώτηση;

Δεν πρόκειται να φάω στρείδια. Θέλω την τροφή μου νεκρή όχι άρρωστη, όχι τραυματισμένη -νεκρή.

Για το μόνο πράγμα που μετανιώνω στη ζωή είναι που δεν είμαι κάποιος άλλος.

Δεν είναι που με τρομάζει ο θάνατος. Απλώς, δεν θα ήθελα να είμαι παρών όταν θα συμβεί.

Πρέπει να γυρίσω γρήγορα πίσω, πριν πάρουν είδηση ότι δεν με έχουν ανάγκη.

Ο Θεός σωπαίνει. Τώρα αν μπορούσε και ο άνθρωπος να βγάλει το σκασμό…

O πατέρας μου μ’ έχει δείρει μόνο μια φορά. Άρχισε το Σεπτέμβριο του 1945 και τέλειωσε το Mάρτιο του 1956.

Ερωτεύτηκα δυο πράσινα μάτια. Το λάθος μου είναι ότι παντρεύτηκα ολόκληρο το κορίτσι.

Η ζωή δεν μιμείται την τέχνη. Μιμείται την κακή τηλεόραση.

Δεν μπορώ να ακούω για πολλή ώρα Βάγκνερ. Αρχίζω να έχω την επιθυμία να εισβάλω στην Πολωνία.

Η πρώτη μου γυναίκα ήταν πολύ ανώριμη. Έμπαινε στο μπάνιο και… βύθιζε τα καραβάκια μου.

Δεν ξέρω την ερώτηση, αλλά το σεξ είναι σίγουρα η απάντηση.

Η τελευταία φορά που μπήκα μέσα σε μια γυναίκα ήταν όταν επισκέφτηκα το άγαλμα της Ελευθερίας.

Το σεξ είναι βρόμικο μόνο όταν γίνεται σωστά.

Ο εγκέφαλός μου είναι το δεύτερο πιο αγαπημένο μου όργανο.

Το σεξ μεταξύ δύο ανθρώπων είναι ένα ωραίο πράγμα. Μεταξύ πέντε, είναι φανταστικό.

Τα λεφτά είναι καλύτερα απ’ τη φτώχεια, αν μη τι άλλο, για οικονομικούς λόγους.

Το σεξ ανάμεσα σ’ έναν άντρα και μια γυναίκα είναι υπέροχο, με την προϋπόθεση ότι βρίσκεσαι ανάμεσα στο σωστό άντρα και στη σωστή γυναίκα.

Η διασημότητα μου έφερε ένα μεγάλο πλεονέκτημα: οι γυναίκες που μου λένε «όχι» είναι πιο ωραίες από άλλοτε.

Το σεξ είναι μια κενή εμπειρία, αλλά για κενή εμπειρία, είναι αρκετά καλή.

Η τεχνητή νοημοσύνη ορίζεται ως το αντίθετο της φυσικής ομορφιάς.

Η απάντηση είναι ναι. Μπορείτε όμως να μου θυμίσετε την ερώτηση;


ΠΗΓΗ: tvxs.gr /in.gr / gnomikologikon.gr

Σχόλια

Το Arcadia938.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης υβριστικών, συκοφαντικών, ρατσιστικών σχολίων και διαφημίσεων, καθώς αντιβαίνουν στις διατάξεις την κείμενης νομοθεσίας. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά προσωπικές απόψεις αναγνωστών.