Καταργούνται τα φωτοαντίγραφα ταυτότητας στις συναλλαγές με το Δημόσιο
Διαβάστε πώς θα διεκπεραιώνονται εφεξής οι διοικητικές διαδικασίες με τις υπηρεσίες του Δημοσίου.

Τέλος εποχής για την κατάθεση φωτοαντίγραφων ταυτότητας Ελλήνων φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με το δημόσιο, σηματοδοτεί η εγκύκλιος του γενικού γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημοσθένη Αναγνωστόπουλου.
Εφεξής, κάθε φορά που απαιτείται η υποβολή αντίγραφου ταυτότητας για τη διεκπεραίωση οποιασδήποτε διοικητικής διαδικασίας με υπηρεσίες του δημοσίου, ο φορέας θα αντλεί ψηφιακά μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα το ψηφιακό αντίγραφο του δελτίου ταυτότητας, χωρίς ταλαιπωρία για τους πολίτες.
Μέσα από ειδική υπηρεσία που έχει δημιουργηθεί, οι αρμόδιοι δημόσιοι υπάλληλοι για τη διεκπεραίωση των διοικητικών διαδικασιών του δημοσίου για τις οποίες υπάρχει υποχρέωση υποβολής φωτοαντίγραφου δελτίου ταυτότητας ως δικαιολογητικού θα εκδίδουν απευθείας το ψηφιακό αντίγραφο.
Όπως ορίζεται, στην εγκύκλιο Αναγνωστόπουλου, την οποία αναλύει το Euro2day.gr για τη δημιουργία του ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας οι αρμόδιοι υπάλληλοι εισάγουν:
-τα 3 πρώτα γράμματα από τα ονοματεπωνυμικά στοιχεία και το πατρώνυμο καθώς και το έτος γέννησης του πολίτη,
-τον ΑΔΤ του πολίτη,
-τον 6ψήφιο κωδικό της διαδικασίας στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών – ΜΙΤΟΣ για την οποία ζητείται αντίγραφο δελτίου ταυτότητας, (αν δεν βρεθεί διαδικασία στο ΜΙΤΟΣ) τον τίτλο της διαδικασίας,
-και τον αριθμό πρωτοκόλλου και την ημερομηνία υποβολής αιτήματος του πολίτη.
Στη συνέχεια και προκειμένου να εκδοθεί το ψηφιακό αντίγραφο εκτελούνται από το σύστημα οι έλεγχοι ορθότητας των στοιχείων και ισχύος του δελτίου ταυτότητας. Εφόσον επαληθευτούν τα στοιχεία μέσω διαλειτουργικότητας με το Μητρώο Δελτίων Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, εκδίδεται το ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας και ενσωματώνεται σε έγγραφο όπου αποτυπώνονται:
-το όνομα, το επώνυμο και ο φορέας του δημοσίου υπαλλήλου που εκδίδει το αντίγραφο δελτίου ταυτότητας,
-ο τίτλος της διαδικασίας για την οποία έγινε η έκδοση και ο αριθμός πρωτοκόλλου αιτήματος του πολίτη,
-τα στοιχεία της αστυνομικής ταυτότητας του πολίτη.
Το ψηφιακό αντίγραφο που ενσωματώνεται στο παραπάνω έγγραφο χρησιμοποιείται αντί φωτοαντιγράφου του δελτίου ταυτότητας. Το έγγραφο που εκδίδεται με τα παραπάνω στοιχεία είναι σε μορφή PDF, είναι διαθέσιμο για λήψη και περαιτέρω αξιοποίηση από τον αρμόδιο υπάλληλο-χρήστη της υπηρεσίας και φέρει τα παρακάτω ειδικά χαρακτηριστικά ασφαλείας:
-μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης σε αλφαριθμητική μορφή και σε μορφή QR,
-εγκεκριμένη ή προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου:
α. Ως ηλεκτρονικό έγγραφο διακινούμενο με χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), χωρίς να απαιτείται ηλεκτρονική υπογραφή ή άλλη ηλεκτρονική σφραγίδα και με ισχύ πρωτότυπου εγγράφου
β. Ως έντυπο έγγραφο, εφόσον εκτυπωθεί, χωρίς περαιτέρω διατυπώσεις ή διαδικασία επικύρωσης και με ισχύ αντιγράφου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4727/2020.
Στην εγκύκλιο επισημαίνεται παράλληλα ότι η αναζήτηση αντιγράφου δελτίου ταυτότητας, όπου προβλέπεται ως δικαιολογητικό, πραγματοποιείται πλέον αυτεπάγγελτα αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας». Μοναδική εξαίρεση συνιστά η περίπτωση κατά την οποία λόγω λανθασμένων ή ελλιπών στοιχείων ταυτότητας, δεν δύναται να εκδοθεί το ψηφιακό αντίγραφο.
Στην αποκλειστική αυτή περίπτωση:
-οι αρμόδιοι φορείς δύνανται να κάνουν χρήση ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας που έχει εκδοθεί με χρήση του Gov.gr wallet, εφόσον ο πολίτης διαθέτει τη σχετική εφαρμογή και αφού ο τελευταίος το αποστείλει -στον φορέα ή τον υπάλληλο του φορέα που χειρίζεται την υπόθεσή του,
-υποβάλλεται φωτοαντίγραφο δελτίου ταυτότητας μόνο εφόσον πρόκειται για «ταυτότητα παλαιού μορφοτύπου», ήτοι το δελτίο ταυτότητας έχει εκδοθεί πριν την έναρξη ισχύος της υπό στοιχεία 3021/19/84-μγ'/27.09.2023 κοινής υπουργικής απόφασης «Έναρξη έκδοσης δελτίων ταυτότητας Ελλήνων πολιτών, μορφότυπου ID- 1» (Β’ 5328),
-ο υπάλληλος σταματά τη διεκπεραίωση της διαδικασίας και υποβάλει αίτημα υποστήριξης από τον σύνδεσμο “Επικοινωνία” (από την αρχική σελίδα της εφαρμογής) εφόσον πρόκειται για «ταυτότητα νέου μορφοτύπου», ήτοι το δελτίο ταυτότητας έχει εκδοθεί μετά την έναρξη ισχύος της υπό στοιχεία 3021/19/84-μγ'/27.09.2023 κοινής υπουργικής απόφασης «Έναρξη έκδοσης δελτίων ταυτότητας Ελλήνων πολιτών, μορφότυπου ID-1» (Β’ 5328). Στο αίτημα υποστήριξης συμπληρώνει υποχρεωτικά τα στοιχεία πολίτη που καταχώρισε.