"Η κυβέρνηση εκχωρεί τη νομοθετική πρωτοβουλία και εξουσία στις εκβιάζουσες εταιρίες!"
Τι απάντησε ο Γ. Παπαηλιού στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Κατά τη συζήτηση της τροπολογίας της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για τη θεσμική κατοχύρωση της θέσης των εργαζομένων σε ψηφιακές πλατφόρμες στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου του Υπουργείου για την «πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων», ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιώργος Παπαηλιού, απαντώντας στον Υπουργό Εργασίας, είπε, μεταξύ των άλλων, τα εξής :
Κατά την ομιλία του ο Υπουργός Εργασίας ομολόγησε, αλλά και αποδέχτηκε την εκβιαστική πολιτική των εταιριών να αποχωρούν από χώρες, εν προκειμένω από την Ελλάδα, όταν δεν συμφωνούν με την ασκούμενη από τις κυβερνήσεις πολιτική, εν προκειμένω από την ελληνική κυβέρνηση.
Όταν οι κυβερνήσεις υποκύπτουν στον εκβιασμό και ασκούν διαφορετικές πολιτικές, δηλαδή αυτές που τους επιβάλλουν τα συμφέροντα (οι συγκεκριμένες εταιρίες) – ο Υπουργός το υπονόησε για την κυβέρνηση της ΝΔ – αυτό λέγεται καλή ευρωπαϊκή πρακτική; Αν είναι δυνατόν !!!
Μ’ άλλα λόγια η κυβέρνηση παραδέχεται ότι εκχωρεί τη νομοθετική πρωτοβουλία και εξουσία στις εκβιάζουσες εταιρίες !!!
Ολη η τοποθέτηση του κ. Παπαηλιού:
Άλλο ένα νομοσχέδιο με ωραίο-εντυπωσιακό τίτλο. Το νομοσχέδιο «πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων» πραγματεύεται κρίσιμα θέματα πολιτικής πρόνοιας που αφορούν άτομα με αναπηρία, παιδιά και ηλικιωμένους. Όμως αυτό γίνεται με τρόπο γενικόλογο και ασαφή, ώστε οι προτεινόμενες ρυθμίσεις να χρειάζoνται την έκδοση κοινών υπουργικών αποφάσεων και για τη διευκρίνιση και συμπλήρωση των κενών του περιεχομένου τους και για την εφαρμογή τους.
Οι πόροι που προβλέπονται για την υλοποίηση των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου είναι περιορισμένοι και προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης σε βάθος τριετίας.
Η πρόληψη για όσους προσλαμβάνονται στους φορείς παιδικής προστασίας περιορίζεται στην επέκταση τοu ελέγχου του ποινικού μητρώου και των προβλεπομένων αξιόποινων πράξεων που ενδεχομένως έχουν διαπράξει.
Αυτή η ρύθμιση είναι πλημμελής, εσφαλμένη και τελικά αναποτελεσματική όσον αφορά την πρόληψη, διότι το λευκό ποινικό μητρώο δεν είναι από μόνο λτου αποτελεσματικό εργαλείο για την πρόβλεψη παραβατικής συμπεριφοράς. Εν προκειμένω προτείνεται η δομημένη συνέντευξη σε ομάδα ειδικών, ικανών να διακρίνουν πιθανές αποκλίσεις στη συμπεριφορά του υποψήφιου εργαζόμενου.
Προβληματική είναι και η ρύθμιση που αφορά στον ορισμό ενός ατόμου ανά δομή ως υπεύθυνου παιδικής προστασίας, διότι δημιουργεί συνθήκες για σχέσεις συναλλαγής και διαφθοράς στις δομές και στο άμεσο περιβάλλον τους. Τα περιστατικά κακοποίησης πρέπει να ανατίθενται σε εξωτερική ομάδα επιστημόνων εξειδικευμένων στον εντοπισμό της κακοποίησης, ενώ οι επιστήμονες πρέπει να αμείβονται αποκλειστικά για το έργο τους και να έχουν την ευθύνη αριθμού δομών με τις οποίες θα έρχονται σε συχνή επαφή ώστε να οικοδομούνται σχέσεις οικειότητας και εμπιστοσύνης με τους ωφελούμενους.
Η τήρηση του μητρώου αναφορών κακοποίησης πρέπει να είναι ουσιαστικός και να μην περιορίζεται απλώς στην εξαγωγή στατιστικών δεδομένων. Οι δε επιβαλλόμενες ποινές δεν πρέπει να είναι προσχηματικές, αλλά να αποτελούν αποτρεπτικό μέσον κατά της κακοποίησης των παιδιών.
Το νέο πλαίσιο (το πρόγραμμα «Κυψέλη») είναι ελλιπέστατο, αφού σ΄ αυτό περιγράφονται οι γενικοί στόχοι, χωρίς να εξειδικεύονται. Σ΄ αυτό δεν αποτυπώνεται-δεν χαρτογραφείται η ελληνική πραγματικότητα, οι δομές, τα παιδιά, οι εργαζόμενοι, ούτε τα υφιστάμενα παιδαγωγικά προγράμματα. Η πρόταση είναι επιστημονικά διάτρητη, διότι το στάδιο ανάπτυξης κάθε παιδιού είναι μοναδικό, δεν συμπίπτει αναγκαστικά με αυτό των συνομηλίκων του. Γι΄ αυτό ακριβώς χρειάζεται πλαίσιο αρχών και ευελιξία, όχι ένα οριζόντιο υποχρεωτικό παιδαγωγικό ωρολόγιο πρόγραμμα το οποίο μάλιστα δεν αναγνωρίζει τις μεγάλες γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας (αστικές, αγροτικές, νησιωτικές, ορεινές) αλλά και τις κοινωνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.
Η έγκαιρη διάγνωση και η πρώιμη παρέμβαση είναι απαραίτητες, όχι όμως και το ψηφιακό φακέλωμα των σταδίων ανάπτυξης ενός μωρού-παιδιού μέχρι 4 ετών, αφού αυτό μπορεί να ακολουθεί το παιδί, και μετέπειτα ενήλικα, αρνητικά στην κοινωνική και επαγγελματική ζωή του.
Ο θεσμός του προσωπικού βοηθού, που αφορά τα άτομα με αναπηρία είναι θετικός. Όμως εν προκειμένω δεν πρόκειται για την καθιέρωση ενός νέου θεσμού, αλλά για ένα πιλοτικό πρόγραμμα το οποίος θα αφορά μόλις 2000 ανάπηρους συμπολίτες μας για δύο χρόνια. Ένας μόνιμος θεσμός προσωπικού βοηθού χρειάζεται πόρους , τους οποίους η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έχει σκοπό να διαθέσει. Πάντως στα θετικά του νομοσχεδίου πιστώνεται, ότι το επίδομα αναπηρίας δεν θα συμψηφίζεται με τα χρήματα που θα χορηγούνται για τον προσωπικό βοηθό, όπως γίνεται με το επίδομα αναδοχής αναπήρων παιδιών.
Ως προς την τροπολογία της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για τη θεσμική κατοχύρωση της θέσης των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες :
Η ταξινόμηση των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες ως αυτοαπασχολούμενων (με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών) που τους στερεί την πρόσβαση-την υπαγωγή στην εργατική νομοθεσία, στα εργασιακά δικαιώματα και στην κοινωνική προστασία εντάσσεται στην ευρύτερη επιχείρηση απορρύθμισης του εργατικού δικαίου, η οποία ακολουθείται με τη νεοφιλελεύθερη πολιτική τα τελευταία πολλά χρόνια.
Αυτό συνέβη και με τους διανομείς έτοιμου φαγητού που έχουν πληθυνθεί, λόγω της αλλαγής του τρόπου ζωής και της πανδημίας.
Με την τροπολογία προβλέπεται η θεσμική κατοχύρωση της θέσης των εργαζομένων διανομέων ως μισθωτών εργαζόμενων και όχι ως ελευθέρων επαγγελματιών. Δηλαδή, αναγνωρίζονται και να προστατεύονται από τον νόμο ως μισθωτοί, που πράγματι είναι, αφού παρέχουν εξαρτημένη εργασία. Αντίστοιχα οι επιχειρήσεις ψηφιακών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (ψηφιακές πλατφόρμες) υποχρεούνται να απασχολούν αποκλειστικά εργαζόμενους διανομείς με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας και συνακόλουθα να εφαρμόζουν τις διατάξεις της εργατικής και κοινωνικο-ασφαλιστικής νομοθεσίας, των συλλογικών συμβάσεων εργασίας συμπεριλαμβανομένων.
Επιπλέον οι επιχειρήσεις που απασχολούν διανομείς υποχρεούνται να τους παρέχουν πρόσβαση σε στεγασμένους χώρους αναμονής και σε χώρους υγιεινής, καθώς και να διαθέτουν προς χρήση από αυτούς ειδικά ερμάρια προσωρινής αποθήκευσης των ατομικών ειδών τους, που είναι αναγκαία για την εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Στην εφαρμογή του Ν. 4808/2021 (του αντεργατικού νόμου Μητσοτάκη-Χατζηδάκη), που επεχείρησε η εταιρία efood η κοινωνία και οι εργαζόμενοι έδωσαν ηχηρή απάντηση. Η λαϊκή κατακραυγή, η συμπαράσταση, η αλληλεγγύη της κοινωνίας και η κινητοποίηση των εργαζομένων διανομέων (τα «κόκκινα γιλέκα») υποχρέωσαν την εταιρία σε αναδίπλωση-σε υποχώρηση, αφού προχώρησε στη σύναψη συμβάσεων εργασίας αορίστου χρόνου με τους εργαζόμενους.
Όμως αυτό δεν καλύπτει το υφιστάμενο θεσμικό κενό για τη θέση των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες.
Την κάλυψη του υφισταμένου θεσμικού κενού «έρχεται» να καλύψει η τροπολογία της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.
Η τροπολογία απορρίφθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ. Γι΄ αυτό, η ΝΔ κρίνεται και εν τέλει θα κριθεί στην επόμενη εκλογική αναμέτρηση.
Σχόλια